Kuvakoot ja komentokieli

Kuvakokojärjestelmä

Fiktiokerronnassa keskeisiä elementtejä ovat kuvakoot, kameran liikkeet ja 45 asteen sääntö. Kuvalistan (shot-list) suunnitteluvaiheessa ja kuvauksissa kuvakokojen tunteminen on välttämätöntä jo työryhmän kommunikaation vuoksi.

Kuvakoot ja kameran liikkeet

Film-making 101: Camera Shot Types

Suojaviiva, jatkuvuusleikkaus ja 180 asteen sääntö

Mitä kuvataan? Kuvakokojen käyttö fiktion kuvauksissa

Fiktion kuvauksissa keskeinen kysymys ennen jokaista kuvaa on: Mitä kuvataan?

Kun apulaisohjaaja kertoo radiopuhelimeen call-sheetistä, että ”Seuraavaksi kuvataan kohtauksen kolme ensimmäinen kuva, joka on master-two-shot-ajo LKK ->PLK  Irjasta ja Marjasta”, koko työryhmä alkaa valmistautua seuraavasti:

  • Ohjaaja kertoo mihin suuntaan kuvataan ja käy näyttelijöiden kanssa toiminnan läpi
  • Kuvaaja esittää tarkentavat kysymykset ja ohjeistaa oman ryhmänsä (Gripit, ac:t ja valaisijat)
  • Grip ja Dolly-grip rakentavat ajoradan ja nostavat siihen ajokaluston (Dollyn)
  • 1nd Assistant Camera (ACs) eli ”ykkösAC” vaihtaa kameraan sopivan linssin
  • Focus Puller (skarppari), 1nd Assistant Camera ja Dolly Grip harjoittelevat ajon ja tarkennuksen
  • Pääkuvaaja katsoo kuvan+ajon skarpparin monitorilta ja kommentoi korjaukset
  • Valaisijat valaisevat kuvan kahden stand-inin (näyttelijän sijainen, usein työryhmän jäsen) avulla
  • 2nd Assistant Camera (ACs)eli kuvaussihteeri tekee klaffimerkinnät (kohtaus 3, kuva 1, otto 1)
  • Maskeeraajat tekevät hiukset + maskin puolikuvaa varten ja pysyvät kuvauspaikalla korjauksia varten
  • Harjoitellaan ohjaajan ohjeiden mukaan näyttelijöiden kanssa ja kun kuva ja valaisu on valmis, kuvataan koko kohtaus läpi (master-otto)
  • Sama kohtaus tai osia siitä toistetaan eri kuvakoolla ja vaihtamalla kameran kulmaa usein 45 astetta

Jos työryhmän jäsenet eivät seuraa call-sheettiä, jatkuvuuttta tai osaa kuvakokoja, niin työryhmän toiminta hidastuu ja lopputulokseen jää virheitä. Tällaisia virheitä ovat jatkuvuusvirheet esim. valaisussa, toiminnassa tai maskeerauksessa. Seuraavaksi tehtävää kuvaa ja siihen tarvittavaa kalustoa ei osata ennakoida, mikä johtaa odotteluun.

Komentokieli kuvauksissa

·         Apulaisohjaaja: Valmistaudutaan kuvaukseen. (Pari minuuttia ennen, tästä kysymyksestä ryhmä alkaa valmistautua ottoon). 2nd AC tai kuvaussihteeri tekee merkinnät klaffiin ja katsoo monitorista minne kamera on skarpattu ja asettaa klaffin auki kuvassa siihen kohtaan. Kuvassa on yleensä näyttelijän kasvot, joten klaffi kannatta viedä sinne.

·         Apulaisohjaaja: Hiljaisuus, kuvaus.

·         Apulaisohjaaja: Ääni?

·         Äänittäjä: Ääni käy

·         2nd AC tai kuvaussihteeri: Kohtaus 1, kuva 1, otto 1.  (tai jos on sovittu etukäteen, ei sanota mitään)

·         Apulaisohjaaja: Kamera?

·         Kuvaaja: Kamera käy

2nd AC tai kuvaussihteeri näyttää avattua klaffia kameralle ja napauttaa se kiinni.

·         Ohjaaja: Olkaa hyvä

·         Näyttelijä tekee kohtauksen.

·         Ohjaaja: Kiitos! (Näyttelijät pysyvät roolissaan ja ryhmä paikallaan kunnes kiitos on sanottu).

Jos kameralle näytetään ensin kiinni olevaa klaffia, avataan ja laitetaan kiinni, niin tulee kuvaan virheellisesti kaksi kiinniolevan klaffin kuvaa, mikä hankaloittaa synkkausta editoinnissa. Kun kuvaussihteeri on kävellyt pois kuvasta, jolloin askeläänet eivät enää tallennu, ohjaaja voi sanoa näyttelijälle: ole hyvä.

Kiitoksen jälkeen 2nd AC tai kuvaussihteeri kuuntelee kuvaajaa ja ohjaajaa, tuleeko toista ottoa ja tekee merkinnät klaffiin sen mukaisesti. Seuraavaa kuvan merkinnät kannattaa ennakoida ja tehdä valmiiksi, jotta ryhmä ei joudu odottamaan.

Jälkiklaffi otetaan tilanteessa, jolloin klaffin lyöminen ennen kohtausta pilaisi sen (esim. säikäyttäisi kissan). Silloin ohjaajan “kiitos” -sanan jälkeen käännetään klaffi ylösalaisin ja käydään napauttamassa. Jos kuva on mykkä, klaffin väliin laitetaan sormet ja sitä vain näytetään kameralle.

Tehtäviä

Kuvakoot näyttelijällä ja kameralla

Jakaantukaa ryhmiin kameroiden määrän mukaan. Näyttelijä sanoo kuvakoon ja kuvaaja säätää kameran sen mukaisesti. Vaihtakaa kuvaajaa ja näyttelijää kunnes ryhmä on käynyt hommat läpi.

Kahden hengen dialogin kuvausharjoitus

  • jokaisessa ryhmässä on: Kaksi näyttelijää, ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä / puomittaja, kuvaussihteeri

156_2hloa_tummienperhostenkoti 19_2hloa_Tummienperhostenkoti

  • Esitä kuvattu materiaali auditoriossa valkokankaalta.

Kolmen hengen dialogin kuvausharjoitus

Toteuta kolmen hengen dialogin kuvausharjoitus komentokielellä.

  • Työryhmässä kolme näyttelijää, ohjaaja, kuvaaja, kuvaussihteeri tai 2nd AC,
  • Testaa, että kamera äänittää tai käytä erillistä äänen tallenninta (Zoom H5, puomi, haulikkomikrofoni, XLR-piuha)

Ohjaaja harjoittelee kohtauksen näyttelijöiden kanssa eli pitää lukuharjoitukset. Kuvaaja suunnittelee minkälaisilla kuvilla kohtaus on kuvattava, jotta siinä on tarpeeksi katetta. Lopuksi esitä harjoitus valkokankaalta.

47_3hloa_tummienperhostenkoti

Mainokset