Käsikirjoituksen purku

Käsikirjoituksen purkua voi tehdä kahdella metodilla: nopeasti tai tietokoneella. Jos maksullista Movie Magic Scheduling -ohjelmaa ei ole saatavilla, niin kätevästi ja nopeasti purun toteuttaa seuraavalla mallilla:

Kohtausten purku taululle-> Lined Script -> Floor Plan -> Advanced Shot-list.

Käsikirjoituksen purku taululle

Jos lokaatiot ja kuvauspäivät ovat tiedossa, nopein tapa tehdä käsikirjoituksen purku on leikata kuvattavat kohtaukset käsikirjoituksesta irti ja laittaa ne taululle. Tässä päätetään mitkä kohtaukset ehditään kuvata yhdessä päivässä ja mitä reunaehtoja pitää huomioida kuvausjärjestelyissä.

purku.jpg

Lined Script

Lined Script -tekniikassa käsikirjoitus puretaan kuviksi merkitsemällä kuvien koot ja kestot pystyviivoilla. Käsikirjoituksesta tulee Shooting Script eli kuvauskäsikirjoitus. 

  • Tavoitteena on varmistaa, että kohtaus tulee katettua riittävällä määrällä kuvia ja suuntia. Vaihtoehtoisesti voi myös kuvata monta master-ottoa eri suunnista mutta se taas vie aikaa.
  • Mallidokumentti: lined_script
  • Blogi miten lined script puretaan shot-listiksi: Noam Kroll
  • Pystyviiva tarkoittaa yhden kuvan kestoa ja mitä sillä katetaan.
  • Mutkitteleva viiva tarkoittaa ääntä ja toimintaa, jotka eivät näy ko. kuvassa (off-screen)
  • Viivan alkuun kirjoitettu kuvanumero 1 tarkoittaa kohtausnumeroa. Kirjaimet tarkoittavat kuvien aakkosjärjestystä ja kuvaus kuvakokoa. 1A WS (Wide-shot) on ensimmäisen kohtauksen ensimmäinen kuva laajakuvana.
  • Kuvakokoja voi merkitä eri väreillä, jotta ne erottuvat toisistaan

Floor Plan Shot Designerilla

Tulpa 450 shotmap.png

Kuvasuunnittelu aloitetaan piirtämällä lintuperspektiivistä kohtauksen kameran paikat (camera setups). Piirrokseen lisätään henkilöt, kameran paikat aakkosjärjestyksessä  ja valaisu.

  • Mitä katsojalle näytetään ympäristöstä (establishing shot). Miten? Mitä tietoa katsoja tarvitsee paikasta päästäkseen tarinaan sisälle?
  • Miten kuvaat roolihenkilöiden liikkumisen? (kamera seuraa, laajakulma)
  • Kenen näkökulmasta toiminta näytetään (POV). Kerrotaanko tarina useamman henkilön näkökulmasta? Milloin ja miten näkökulma vaihtuu? Miten se kuvataan?
  • Mitkä kohtaukset tarvitsevat eniten katetta, jotta leikatessa on tarpeeksi vaihtoehtoja? (dialogikohtaus)
  • Eye-line match. Henkilön katseen täytyy olla samassa linjassa sen henkilön kanssa, jota hän katsoo suojaviiva ja 180 asteen sääntö

Tehtävä: Tee annetusta kohtauksesta Floor Plan piirtämällä. 

Set-up eli Camera-setup

  • Setup eli Camera-setup tarkoittaa kameran paikkaa lokaatiossa
  • Yhden kohtauksen sisällä voi olla useampi kameran setup

Jos käsikirjoituksessa on useita kohtauksia tai kuvia, jotka tapahtuvat ikkunan ääressä voi olla ekonomista kuvata ”ikkunakuvat” kaikki peräkkäin. Silloin ei tarvitse rakentaa samaa valaisua tai rakentaa ratoja useaan kertaan, vaan saadaan useamman kohtauksen kuvat (samalla valaisulla ja radalla).

Tehtävä: Floor Plan ja Shot-list Shot Designerilla

  • Lue sivu 20 käsikirjoituksesta The Lobster
  • Tutustu Shot Designerin demovideoihin 
  • Avaa Shot Designer joko luokassa Palomuuri 419 tai asenna omalle tietokoneelle: Shot Designer
  • Jos työskentelet omalla läppärillä, kannattaa maksaa 20e ja laitekohtaisesta lisenssistä
  • Tee kohtauksen Floor Plan (kuva- ja valosuunnitelma) Shot Designerilla
  • Ohjelma tekee samalla shotlistia (saat sen näkyviin oikealla yläkulmassa olevasta nuolesta) mutta sitä ei voi copy-pastettaa ohjelmasta
  • Jos työskentelet ilmaisversiolla, tallennus ei onnistu. Ota silloin kuvakaappaukset Floor Planeista ja liitä PowerPoint -dokumenttiin
  • Tallenna valmis työ Basecamppiin

Advanced Shot-list template eli kuvalista

Kirjoita kuvat exel-pohjaiseen shot-listiin, sillä .pdf -versioon ei voi tallentaa.

Shot-list -pohjia on lukuisia erilaisia. Tavoitteena on luoda dokumentti, josta kuvaus- ja valaisuryhmä näkee selkeästi mitä ollaan tekemässä ja millä kalustolla. Shot-listin tiedot voidaan siirtää call-sheettiin.

Advanced Shotlist Template v1.4

Mainokset